Tip 1: Meer slaap ... Minder gegaap

Veel mensen slapen minder dan 6 uur. Het lichaam heeft rust nodig, net als het hoofd. Gemiddeld presteren mensen beter wanneer ze tussen de 7 en 9 uur slapen. Zet je wekker eens na minimaal 7 uur en probeer het ook eens 8 of 9 uur. Je zult het zien, de volgende dag ben je relaxter, minder moe en lever je betere prestaties!

Tip 2: Meer lekker slapen ... Minder voor het slapen

Veel mensen vergeten dat je beter in slaap valt wanneer je hoofd leeg is. Probeer daarom minimaal een uur vooraf te ontspannen. Lees eens een boek, neem een lekker warm bad of kijk een leuke serie. Je zult merken dat je veel lekkerder slaapt!

Tip 3: Meer rust in 't hoofd ... Minder nadenken

Een drukke dag, deadlines, veel afspraken, klanten of collega's die iets van je willen. Veel mensen piekeren voordat ze in slaap vallen en zijn al druk bezig met de dag die komen gaat. Een tip die hierbij kan helpen is om je dag op papier af te sluiten. Schrijf de gedachten in je hoofd op en ga er de volgende dag weer mee verder. Zo kun je met een gerust hart lekker gaan slapen.

poster slaaptips

Tip 4: Meer stoppen ... Minder proppen

Het is lastig aan te geven wanneer je genoeg hebt gehad, we houden allemaal van lekker eten. Veel mensen vergeten dat veel eten of koffie drinken op de avond invloed heeft op de nachtrust. Probeer eens eerder op de avond te stoppen met eten en koffie drinken, je voelt je de volgende dag een stuk fitter.

Tip 5: Meer open ... Minder gesloten

Veel werknemers vinden het lastig om bij hun werkgever aan te geven dat ze moe zijn. Wanneer je door blijft lopen met een moe gevoel, heeft dit invloed op jouw prestaties. Praat met je omgeving over jouw fitheid. Ook zijn hebben hier belang bij en kunnen je hierbij helpen.

Tip 6: Meer rust ... Minder tot het gaatje

Wanneer je merkt dat je tijdens je werkdag steeds vermoeider wordt, kun je beter even rusten. Strek je benen, loop een rondje of ga even naar buiten tijdens je pauze. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Je zult zien dat je minder moe bent wanneer je naar bed gaat.

poster slaaptip

Tip 7: Meer slaapkamer ... Minder kantoor

Je kent het wel, nog even werken vanuit je bed. Dat kan toch geen kwaad? Wanneer je nog even snel voor het slapen gaan in bed werkt, heeft dat invloed op hoe je tijdens de nacht tot rust komt. Probeer daarom je bed alleen te gebruiken om erin te slapen, want zo kom je tot rust en voel je je de volgende dag fitter.

Tip 8: Meer bewegen ... Minder hangen

Veel mensen bewegen te weinig. Wanneer je vaker in je vrije tijd beweegt, merk je dat je beter in slaap komt, relaxter overdag presteert en minder moe wakker wordt. Loop eens een rondje als je vrij bent, fiets een stukje of ga sporten. Je zult merken dat je je beter voelt.

download posters, 121 kb pdf

Organiseer 'Het Slaapexperiment' bij jullie op de werkvloer.

Start het Slaapexperiment