Zittend werken aan een bureau met een beeldscherm, zittend in de auto van en naar je werk en thuis nog eens zittend of liggend tv-kijken of computeren. Nederlanders zijn in vergelijking met andere Europeanen ‘kampioen zitten’. Dat is een twijfelachtige eer. Er komt namelijk steeds meer bewijs dat dagelijks langdurig zitten op de lange termijn een ernstige bedreiging voor de gezondheid is. Lees in dit artikel over de effecten van zitten.

‘Het nieuwe roken’, zo wordt langdurig en veelvuldig zitten al bestempeld. Dat is een zwaar aangezette uitspraak met een kern van waarheid: volgens onderzoek kan buitensporig zitgedrag op de lange termijn leiden tot chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, en al op kortere termijn tot klachten aan spieren, pezen en gewrichten (bewegingsapparaat). Australisch onderzoek onder 200.000 volwassenen van 45 jaar en ouder toont aan dat veel zitten verantwoordelijk is voor bijna 7 procent van het aantal vroegtijdige sterfgevallen.

Zitgedrag Nederlanders

Nederlanders zitten het meest van alle Europeanen: 45,6 procent van de Nederlanders ouder dan 15 jaar zit gemiddeld 7 uur of meer per dag. Ter vergelijking, voor de Duitsers is dit gemiddeld 5,8 uur en voor Belgen gemiddeld 5,7 uur. We zitten bovendien ook nog eens 85 procent van onze vrije tijd.

Meer dan 11 uur per dag zitten is ‘dodelijk’

Zitten kan dodelijk zijn. Deze waarschuwing geldt vooral voor mensen die meer dan elf uur per dag zitten. Mensen die tussen de 8 en 11 uur per dag zitten hebben 15 procent meer kans om voortijdig te sterven dan mensen die 4 uur per dag zitten. Mensen die meer dan 11 uur per dag zittend doorbrengen, hebben 40 procent meer kans om voortijdig te sterven dan mensen die 4 uur per dag zitten.

in de auto naar het werk

Waarom is lang zitten niet goed?

Het lichaam is continu hard aan het werk. Om voedingsstoffen om te zetten naar energie en om suikers en vetten af te breken. Veel en langdurig zitten zorgt ervoor dat deze suikers en vetten minder goed worden verwerkt. “Als je zit gebruik je je spieren en vooral je beenspieren -de grootste spieren van het lichaam- nauwelijks”, legt onderzoeker Hidde Van der Ploeg uit. De senior onderzoeker van het VU Medisch Centrum speelde een vooraanstaande rol in de wetenschappelijke zoektocht naar de gevolgen van zitgedrag. “Als je die spieren niet gebruikt wordt het vet en het suiker uit je bloed minder snel opgenomen, en daardoor heb je een hoger risico op hart-en vaatziekten en het ontwikkelen van diabetes.” Deze animatie legt op een duidelijke manier uit waarom langdurig zitten niet goed is.


Tips om minder te zitten

De negatieve effecten van zitten gelden ook voor mensen die naast hun zittende activiteiten vaak sporten. De Nederlandse overheid adviseert mensen dagelijks dertig minuten matig intensief te bewegen voor een goede gezondheid. Er zijn hele simpele manieren om zitgedrag op het werk te lijf te gaan, bijvoorbeeld door om het half uur even op te staan en de benen in actie te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om niet langer dan twee uur aaneengesloten te zitten en op zoveel mogelijk momenten proberen te bewegen, bijvoorbeeld door:
 

  • traplopen
  • lunchwandelen
  • staand telefoneren en vergaderen
  • vaker kleine hoeveelheden drinken halen
  • gebruik maken van dynamisch kantoormeubilair