Goed slapen en de kans op stress verminderen is enorm belangrijk. Je wordt er simpelweg gelukkiger van. Jij als werkgever en daarbij ook jouw personeel. Tijdens het slaapexperiment ga je in 21 dagen met een aantal tips aan de slag om jouw werkbalans te verbeteren. Hiermee vergroot je de kans op een betere nachtrust. Verandering is nooit gemakkelijk. Praat er daarom over met de mensen om je heen. Daag ze uit om ook mee te doen. En stimuleer elkaar tijdens de challenge.


Stap 1: Laat zien dat je slaap en stress belangrijke thema's vindt

Print de posters uit de toolkit en hang ze op een zichtbare plek op de werkvloer. Maak vervolgens gebruik van de e-mail template (uit de toolkit) om het personeel uit te nodigen voor het experiment.

Download toolkit, 225 kb pdf

Stap 2: Organiseer een bijeenkomst voor het Slaapexperiment

Nodig alle geïnteresseerden uit voor een informele meeting. Hierbij is het belangrijk dat alle leidinggevenden en andere werknemers aanwezig zijn. Laat iedereen van te voren bedenken wat zij denken te bereiken met het experiment.

Stap 3: Ga het experiment aan

Zorg ervoor dat je tijdens de start van het experiment tips met elkaar bespreekt en uitwisselt. Vraag je medewerkers of ze zelf nog handige tips hebben. Zorg ervoor dat er tijdens het experiment genoeg ruimte is voor terugkoppeling. Organiseer bijvoorbeeld een 'Slaap-Stand-Up'. Tijdens deze korte meeting bespreek je:

  • Wat gaat er goed? En wat niet?
  • Is er ergens advies nodig?
  • Vindt iedereen het nog leuk?

Stap 4: Bespreek alle bevindingen

Het is de bedoeling dat je na 21 dagen de volgende antwoorden in ieder geval beantwoord zijn:

  • Lukte het om je te houden aan alle tips?
  • Waar had je moeite mee?
  • Wat merkte je van de tips waarmee je aan de slag ging?

Deel de bevindingen vervolgens met De Gezonde Werkvloer. Waarom? Omdat elke werknemer voldoende rust verdient. Omdat jij laat zien dat je als bedrijf beter kunt presteren. En vanuit goed werkgeverschap.

Is jullie Slaapexperiment geslaagd?
Laat weten hoe het is verlopen.

Email bevindingen