Veel mensen willen gewoon gezond eten. Ook op het werk. Zou het dan niet prettig zijn als hier de gezonde keuze ook de gemakkelijke keuze is? Dit artikel is gebaseerd op de richtlijnen van Het Voedingscentrum.


Onderzoek

Mensen hebben simpelweg niet genoeg tijd en energie om alle beslissingen die zij dagelijks moeten nemen, bewust te nemen. Onderzoek laat dan ook zien dat het aanbod de vraag bepaalt. Daar liggen kansen. Als bijvoorbeeld de betere producten vooraan liggen en in de meerderheid aanwezig zijn, dan worden die eerder gekozen. Kleine aanpassingen in hoe het eten en drinken wordt aangeboden, kunnen zo grote veranderingen teweeg brengen in wat mensen eten en drinken.

Het belangrijkste uitgangspunt is dat de hele kantine, de lunchtafel of het bedrijfsrestaurant ‘gezond’ uitstraalt.

Wat houdt zo’n gezonde uitstraling in?

Het komt feitelijk neer op reclame maken voor gezond, en bij mensen het gevoel aanwakkeren dat zij beter voor zichzelf willen zorgen. Het grootste deel van het zichtbare aanbod is gezond. Het is aantrekkelijk gepresenteerd en makkelijk te pakken, de medewerkers zijn trots op het aanbod.

Daar horen geen reclameposters voor energiedrankjes bij, automaten vol suikerhoudende frisdrank of de geur van de frituur. Wij hebben de ervaring dat de meeste mensen in de praktijk zich hier hard voor willen maken en een ‘gezonde wil’ hebben. Net als de bezoekers van de kantine zelf.

gezonde kantine jogg

Wat is jullie score?

Er zijn 3 niveaus gedefinieerd: Brons, Zilver en Goud. Hoe ‘edeler’ het metaal, hoe gezonder de uitstraling is van het zichtbare aanbod. Niet alleen in de uitgestalde producten en in de automaten. Ook de menukaart, het prijsbord en andere uitingen dragen hier positief aan bij.

Voor alle kantines of bedrijfsrestaurants geldt:

  1. In elke aangeboden productgroep wordt op z’n minst één betere optie aangeboden.
  2. Betere opties krijgen een prominente plaats.
  3. Water drinken wordt gestimuleerd.
  4. De visie rondom deze onderwerpen is vastgelegd in het beleid.

Brons: een betere keuze mogelijk maken

De eerste verbeterstap is het aanbieden van de betere keuze door deze toe te voegen aan het bestaande assortiment. Binnen elke aangeboden productgroep wordt minstens één betere optie zichtbaar aangeboden.

Voorbeelden van productgroepen zijn brood, zoete snacks, hartige snacks en dranken. Zorg  dan bijvoorbeeld in deze productgroepen voor de aanwezigheid van volkorenbrood, koek met weinig calorieën, popcorn en water.

Zilver: verleiden tot de betere keuze

Hier wordt in ieder geval groente of fruit aangeboden en is het zichtbare aandeel gezondere producten in de ruime meerderheid  met producten zoals gezonde broodjes, halfvolle zuivel en fruit. Er is nog ruimte voor uitzonderingsproducten. De aankleding van de kantine verleidt tot een betere keuze. 

Kwantitatief betekent dit: minimaal 60% van het zichtbare aanbod bestaat uit voorkeur- en/of middenwegproducten.

Goud: de betere keuze spreekt voor zich

Hier worden mensen vrijwel automatisch gestimuleerd om de betere keuze te maken, door het aanbod en de aankleding. Het overgrote deel van de zichtbare producten is een betere keuze, en er wordt zowel groente als fruit aangeboden. Gezond kiezen is vanzelfsprekend. 

Kwantitatief betekent dit: de omgeving straalt in zijn geheel gezondheid uit en minimaal 80% van het zichtbare aanbod bestaat uit voorkeur en/of middenwegproducten.

sandwich