Werkfruit lekker, gezond en gemakkelijk!

Fruit levert veel voedingsstoffen en is belangrijk voor de gezondheid. Fruit aanbieden op het werk stimuleert medewerkers om een gezondere keuze te maken. Voor onze aanbevolen dagelijkse vitamines is het belangrijk om 2 porties fruit (2oo gram) per dag te nuttigen. Welk fruit is populair? En hoe zorg je ervoor dat het langer goed blijft?

Gezondheidsvoordelen

Fruit eten is goed voor de gezondheid. Het eten van groente en fruit verlaagt de kans op hartziekten en beroerte. Ook hangt de consumptie van fruit samen met een lager risico op diabetes en longkanker. De hoeveelheid voedingsstoffen verschilt erg per fruitsoort. Verschillende soorten fruit eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Tip: Eet fruit van het seizoen, dit is duurzaam en zorgt ervoor dat je lekker varieert! 

Fruit levert in verhouding tot het gewicht weinig calorieën, waardoor het een prima tussendoortje is. Daarnaast bevat fruit veel water en voedingsvezels. Deze zorgen voor een vol gevoel en een goede darmwerking. 

Bron: Voedingscentrum

Top 10 

De meest populaire fruitsoorten in Nederland zijn:

  1. Appel
  2. Banaan
  3. Peer
  4. Mandarijn
  5. Sinaasappel
  6. Druiven
  7. Aardbeien
  8. Kiwi
  9. Ananas
  10. Meloen

Bewaartips 

Het meeste fruit blijft het langst goed in de koelkast:

  • Appels en peren - 2 tot 4 weken
  • Perziken en nectarines - 3 tot 7 dagen
  • Kiwi's - 1 tot 3 weken
  • Druiven - 7 dagen
  • Aardbeien, bosbessen, frambozen - 1 tot 3 dagen

Exotisch fruit kan minder goed tegen de kou en kun je beter op een fruitschaal bewaren:

  • Bananen - 1 week
  • Ananas - 3 tot 7 dagen
  • Mango - 8 dagen
  • Meloen - 1 tot 7 dagen
  • Citrusfruit - 1 tot 2 weken

Bananen, appels, peren en perziken kunnen ervoor zorgen dat ander fruit ook sneller rijpt. Je kunt ze daarom beter apart bewaren. 

Tip: restjes fruit over? Maak er een lekkere smoothie van! 

Fruit op het werk